Implementasi Terapi Bermain Brain Gym Untuk Meningkatkan MemoriJangka Pendek Pada Anak Usia Sekolah di Wilayah RT 007 / RW 07Kelurahan Tebet Barat
DOI:
https://doi.org/10.00000/ex5z7153Keywords:
Short Term Memory, Brain Gym, School Age ChildrenAbstract
After a child acquires information, he needs planned and consistent stimulation such as brain gym therapy so that he can recall what
he knew before. This short-term memory is usually lost instantly. Short-term memory in children is very poor, especially in education.
This short-term memory is very important for remembering. The purpose of this researcher is to analyze the differences before and
after the implementation of Brain Gym Play Therapy to improve short-term memory in school-age children in RT 007 / RW 07 Tebet
Barat Village. Method This research design and type of quantitative research. The population in this study amounted to 15 children
and the sample in this study amounted to 4 respondents. The measuring instrument used in this study is the Wechsler Intelligience
Scale for Childern-Fourth Edition (WSIC-IV) Observation Sheet which consists of forwad digits and backward digits.The results of
this study increased short-term memory did not experience a significant increase when after the brain gym play therapy was performed.
References
Agustin, & Royke Calvin Langingi, A. (2020). PENGARUH SENAM OTAK TERHADAP DAYA INGAT
ANAK USIA SEKOLAH DI SEKOLAH DASAR NEGERI 1 UPAI KOTAMOBAGU UTARA KOTA
KOTAMOBAGU (Vol. 8, Issue 4).
Chyquita, T., Winardi, Y., & Hidayat, D. (2018). Pengaruh Brain Gym terhadap Konsentrasi Belajar
Siswa Kelas XI IPA dalam Pembelajaran Matematika di SMA XYZ Tangerang Pengaruh Brain
Gym terhadap Konsentrasi Belajar Siswa Kelas XI IPA dalam Pembelajaran Matematika di SMA
XYZ Tangerang Tica Chyquitita.
Clara Desty, I., Mariati, U., & Rahmi, L. (2023). The Relationship between Parenting and Stimulation
with The Development of Toddlers Aged 1-3 Years. 13, 123–130.
https://doi.org/10.31983/jkb.v13i2.9413
Dwi Hantoro, W., Thursina Srie, C. S., Dahlan, P., Saraf RSI Jakarta Cempaka Putih, K., Neurologi, D.,
Kedokteran, F., & Gadjah Mada, U. (2019). Reliabilitas dan validitas backward digit span test
dalam screening gangguan atensi anak sekolah dasar Reliability and validity of backward digit
span for elementary school students attention deficit screening. In Berkala Neurosains (Vol. 18,
Issue 2).
Handayani, F., Annisa Maharani, R., Studi Pendidikan Dasar, P., & Negeri Padang, U. (2022). Pengaruh
Penggunaan Media Sosial terhadap Perkembangan Anak Usia Sekolah Dasar.
Jannah, N. I. (2016). GAMBARAN TINGKAT STRES PADA ANAK USIA SEKOLAH DENGAN
HOSPITALISASI RI RSUD LABUANG BAJI.
Lonto, J. S., Umboh, A., Babakal, A., Studi, P., Keperawatan, I., & Kedokteran, F. (2019). HUBUNGAN
POLA ASUH ORANG TUA DENGAN PERILAKU JAJAN ANAK USIA SEKOLAH (9-12 TAHUN)
DI SD GMIM SENDANGAN SONDER (Vol. 7, Issue 1).
Mangi, A. A., & Mallajuan, A. A. (2019). PENGARUH SENAM OTAK TERHADAP MEMORI JANGKA
PENDEK PADA SISWA KELAS III DAN VI DI SD INPRES PAROPO MAKASSAR PENELITIAN
PRE-EXPERIMENTAL.
Nadia, F., Mianna, R., Rahmaniza, R., & Yeni, H. H. (2022). Latihan Brain Gym untuk Peningkatan
Kemampuan Memori Jangka Pendek pada Anak Sekolah Dasar di SD Negeri 43 Kota Pekanbaru.
Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 7(4), 949–961. https://doi.org/10.30653/002.202274.198
Pitriana, L. (2019). EFEKTIFITAS PEMBERIAN TERAPI BERMAIN PUZZLE DAN TERAPI BERMAIN
MENGGAMBAR TERHADAP TINGKAT KECEMASAN PADA ANAK USIA PRASEKOLAH (3-6
TAHUN) DALAM MENGHADAPI HOSPITALISASI DI RSU DARMAYU PONOROGO.
Pratiwi, S. E., Handoko, W., & Rahmatania, R. (2016). PENGARUH SENAM OTAK TERHADAP
MEMORI JANGKA PENDEK MAHASISWA. JOURNAL VOKASI KESEHATAN, 2.
Purwati, D. (2017). PENGARUH PEMBERIAN TERAPI BERMAIN MEWARNAI GAMBAR TERHADAP
TINGKAT KECEMASAN ANAK PRASEKOLAH SELAMA HOSPITALISASI DI RSUD KOTA
MADIUN.
Ramadhan Mokoginta, R., Mamentu, P., Yahya, I. M., Program Studi, M. S., Program Studi, D. S., &
Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan, K. (2021). PENGARUH SENAM OTAK TERHADAP
STIMULASI DAYA INGAT ANAK USIA SEKOLAH DASAR DI MADRASAH
IBTIDAIYAH NEGERI 2 MANADO. In Jurnal Kesehatan : Amanah Prodi Ilmu Keperawatan
STIKES Muhammadiyah Manado (Vol. 6, Issue 7).
Risa, Y. (2022). PENERAPAN BRAIN GYM UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN KECERDASAN
EMOSIONAL ANAK SEKOLAH DASAR DI DESA JRAGUNG KECAMATAN KARANGAWEN
KABUPATEN DEMAK.
Safa’atin, S., Wijaya, A., Roni, F., Sugiarto, K. B., S1, M., Stikes, K., Ulum Jombang, B., Bahrul, S.,
Jombang, U., & Bahrul, A. (2021). LITERATURE REVIEW: PENGARUH SENAM OTAK
TERHADAP PENINGKATAN MEMORI JANGKA PENDEK SISWA (LITERATURE
REVIEW: THE EFFECT OF BRAIN STORMING ON IMPROVING STUDENT’S SHORT-
TERM MEMORY). In Journal Well Being (Vol. 6, Issue 1). http://journal.stikes-bu.ac.id/
Wulansari, A. P., Saroinsong, H. E., Wulandari, A., Kedokteran, F., Cimahi, U., Faal, B. I., Unjani, K., &
Psikiatri, B. (2018). PENGARUH SENAM OTAK (Brain Gym) TERHADAP MEMORI JANGKA
PENDEK MAHASISWA TINGKAT AKHIR FAKULTAS KEDOKTERAN UNIVERSITAS
JENDERAL ACHMAD YANI.